Spenningshodepine

Spenningshodepine er hodepinen som oppleves som dov, trykkende og med moderat intensitet. Det kan sitte bak i nakken, oppe på hodet, rundt tinningene, bak øynene eller fram i pannen. Noen opplever den også som et bånd rundt hele hodet eller en trykkende hjelm. De aller fleste har opplevd denne type hodepine. Heldigvis er det forbigående plager, men for mange går det utover livskvaliteten.

Hvorfor får man spenningshodepine?

Spenningshodepine årsakes av overbelastet og sliten muskulatur i øvre deler av rygg, nakke, hals, kjeve og ansikt. Dårlige arbeidsstillinger (ergonomi), stress og dårlig søvnmønster vil føre til at muskulaturen i disse områdene spenner seg. Når disse muskulaturene er spente vil de kunne gi deg dårligere bevegelighet i nakken og gi en referert smerte opp i hodet som du vil kjenne som hodepine. Stress, bekymringer, depresjoner, angst og andre psykologiske årsaker vil på samme måte stresse muskulaturen og kunne gi spenningshodepine.

Spenningshodepine kan både komme under arbeid og ved hvile etter en periode med hardt arbeid. Hodepinen kan hos noen være forbigående eller komme og gå i perioder. Andre kan gå med konstant hodepine over lengre tid, og har behov for behandling for å bli kvitt smertene.

Hvordan blir jeg kvitt hodepinen?

I de fleste tilfeller av spenningshodepine er det kun noen endringer som skal til for at hodepinen forsvinner. Det er ikke alltid lett å se sammenhengene selv, men det kan være nok at man begynner å sitte annerledes på jobb, stresser mindre eller begynner å trene. Mange opplever en reduksjon i plagene med spenningshodepine etter bevisstgjøring på hva man gjør i hverdagen som kan utløse dette sammen med eventuell manuell behandling.

Spenningshodepine kommer ofte fra muskelspenninger eller leddlåsninger. En time til naprapat for å utrede hodepinen kan være hensiktsmessig

Hva gjør naprapaten med spenningshodepinen?

Naprapaten og pasienten snakker sammen og finner ut om hva som er troligste årsak til at hodepinen har oppstått. Deretter settes det i gang tiltak for å bedre hodepinen. Ved å undersøke godt og gjenskape et godt bevegelsesmønster i nakke og øvre del av ryggen, samt løse opp muskelspenningene som sitter i nakke, kjeve, hals, skulder -og ryggområdet kan muskelspenningene og hodepinen bedres. Ofte legges det til holdningsøvelser for å skape en bedre holdning for å unngå eventuelle tilbakefall av hodepinen.

Se også: