OPPSTART AV LØPESESONGEN

Nå kommer tiden der gradestokken går fra minusgrader til plussgrader, snø og is blir til bar bakke og grønt gress, og skisko blir byttet med løpesko.

Løpesesongen starter nå for fullt hos mange og i den sammenheng kan det være lett å  pådra seg skader, særlig belastningsskader i hælsene, legg og kne. Slike plager ser vi ofte inn på klinikken i denne perioden og mange spør seg hvorfor de nå får dette.  ”Jeg har jo gått på ski i hele vinter og er i bra form!?”.  Bra kondisjon er dessverre ikke forenelig med god løpeform. Løping gir en annen belastning til muskulaturen og andre muskelgrupper står mer i fokus enn når man går på ski. Da er musklene ikke klare for harde og lange løpeturer.

 

”For fort, for mye og for ofte” 

Når en har en kraftig økning i  treningsbelastningen er det vist at man har en økt risiko for å få belastningsskader. Her er ofte ” for hardt, for mye og for ofte” noe som går igjen. Derfor er det viktig at man legger en plan om en hensiktsmessig progresjon i treningsbelastningen over tid. En vil ofte kjenne stølhet i startfasen av løpesesongen eller ved annen trening. Det er viktig å vite at dette er ikke farlig, men man må være litt varsom hvis den ikke gir seg etter noen dager. Ikke glem god oppvarming og tøyerutiner etter trening.

Senere kommer vi tilbake med noen gode tips på øvelser for å minske risikoen for belastningsskader rundt knær, legg og hælsenene. I mellomtiden kan du følge oss på vår Instagram og Facebook konto for videoer og flere tips.

Ha en god løpetur!

Lars