Trening under graviditet

Spesifikk trening under graviditeten kan minske risikoen for delte magemuskler (diastase) betydelig. Å trene under graviditet fører med seg svært mye positivt. Mange trener dessverre for tøfft under graviditetene og kan trene på seg mer ubehag enn nødvending.

Hva bør jeg trene under graviditeten?

Det er viktig å trene jevnlig under en graviditet. Jevn trening fører med seg mye positivt: Du får mindre muskelspenninger, du blir sterkere og du har mindre risiko for å få delte magemuskler. Studier fra Colombia universitet viser at så mange som 90 % av ikke trente får delte magemuskler mot kun 12,5 % av de trente. Spesifikk trening av bekkenbunnen og de dype magemusklene under graviditet er glimrende trening. Da kan du bevare styrken og kontrollen i muskulaturen under graviditeten og du reduserer sjansen for diastase betydelig.

Generelt råd:

Et generelt råd er å trene det du bruker og er vant til, så lenge det føles bra. Graviditetsperioden er en tid du bør satse på å opprettholde det du har av utholdenhet og styrke. Det er ikke en tiden for å øke og forbedre.

 Hva bør jeg ikke gjøre under graviditet?

Når det gjelder trening, styrke og treningsvaner er vi alle ulike. Det som fungerer bra for en, fungerer ikke for en annen. Slik vil det også være under graviditeten. Du må ta utgangspunkt i din styrke og fysiske form når du trener under graviditeten. Tren på det nivået du er, og  tilpass jo lengre du kommer ut i graviditeten. Sit-ups og planke –øvelser er tøffe øvelser som er med på å strekke i linje alba. Disse øvelsene bør man holde seg unna da de er med på å øke risikoen for en delte magemuskler,diastase.

Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre?

Som mange andre gravide blir man fort usikker på hva man kan og hva man bør gjøre under graviditeten. Ønsker du råd og informasjon av hva du bør gjøre under din graviditet anbefaler vi at du tar kontakt med en av våre mammaMage trenere. Vi kan hjelpe deg å finne kontakten med  din dype mage og bekkenbunnmuskulatur. Vi har kompetansen og muligheten til å skreddersy et treningsprogram for deg og ditt treningsnivå.

Vi har sertifiserte mammamage trenere som lager et opplegg under og etter svangerskap

Se også: