Trening etter graviditet

Kroppen har forandret seg

De siste ni månedene har du hatt et foster inni magen. Tyngdepunktet i kroppen har vært annerledes. Vekten har vært annerledes. Magemuskulaturen og bindevev har blitt utstrekt, og innvollene dine har kanskje beveget seg litt for å gi plass til det lille underverket i magen. Plutselig har du et lite nurk i armene dine. Ting er annerledes nå. Kroppen har forandret seg. Magemuskler og bindevev kan ses på som et utstrekt gummibånd. Ni måneder med forandringer behøver en rolig begynnelse og tilvenning til gamle mosjons- og treningsvaner. Trening etter fødsel vil være annerledes den første perioden. En forsiktig tilvenning og opptrening av kroppen er viktig. Lytt til kroppen og ta stegene i riktig rekkefølge.

Har du diastase?

Etter graviditeten anbefaler vi at du tar en sjekk av magemuskulaturen for å se om du har en diastase (delte magemuskler ) eller ikke. Husk også at enkelte ikke har delte magemuskler, men likevel mangler kontakt med bekkenbunnsmuskulaturen eller den dype magemuskulaturen. Er aktiveringen og kontakten dårlig, kan dette påvirke deg negativt på samme måte som delte magemuskler. Om du har diastase eller lite kontakt med muskulaturen påvirker alt fremover.  Det påvirker når du er klar for å trene, hvordan du kan trene og hvilke øvelser du kan og bør trene. Det er mye bedre å trene seg sterk innenfra og ut, enn at man trener for mye og for hardt i begynnelsen og settes tilbake av plager og smerter i tiden fremover. Vær smart når du skal begynne å trene mammakroppen din!

Ta kontakt om du er usikker

Er du usikker på hvordan du skal trene og få kontroll på disse musklene anbefaler vi deg å ta en time hos våre sertifiserte MammaMage trenere i Optimal Bevegelse. Vi kan gi deg rett informasjon og riktig veiledning til å komme i gang med rett trening kjappest mulig. Vi hjelper deg med anpasset trening både under og etter graviditet.

undersøkelse av diastase hos naprapaten kan være lurt etter fødsel

Det er flere år siden jeg fikk barn

Selv om det er flere år siden du fikk barn er det aldri for sent å begynne med rett trening. Vi kan hjelpe deg som fødte ditt siste barn for mange år siden også.

Ved å sjekke magen får du vite hvordan du ligger an og hva du bør gjøre for å forebygge at du ikke får delte magemuskler i etterkant av fødselen. Du som sliter flere år etter fødsel blir veiledet til rett trening og vil kanskje forstå hvorfor du har hatt de plagene du har hatt. Vi hjelper deg med riktige øvelser og veileder deg slik at du får kontrollen tilbake.

Hvorfor skal jeg sjekke magemuskulaturen etter fødsel?

Har du delte magemuskler etter fødselen kreves det at du får kontrollen tilbake før du begynner med tøffere trening og øvelser. Husk at magemusklene tøyes i hele ni måneder under graviditeten. Etter fødselen vil de være lange og slappe, som et gammelt gummibånd. Dette er nytt for kroppen, og krever en annen type kontroll av kroppen nå enn før de ble ut-tøyd. Få kontroll på dette før du begynner med din ”vanlige” trening. Det vil kroppen din takke deg for senere!

Lytt til kroppen og gjør treningen i riktig rekkefølge etter svangerskap og fødsel. Begynn med de små kontrollmusklene i bekken og dyp magemuskulatur. Kjenn at du har en god stabilitet i øvelsene og treningen du utfører. Les mer om mammamage og kilden til Mammamage på mammamage.se.

Se også: