Mamma Mage

Hva skjer under graviditeten med magemusklene?  Hva er det som buler ut over navelen? Hva er den pyramiden som kommer når jeg løfter, reiser meg etc.? Hvorfor blir magen aldri den samme igjen? Hvorfor lekker jeg? Hva kan jeg trene når jeg er gravid? Når kan jeg begynne å trene etter fødsel?  Spørsmålene under og etter graviditet er mange. Som MammaMage trenere kan vi hjelpe deg med å svare på disse spørsmålene.

Voksende mage påvirker tyngdepunktet

En voksende mage påvirker magemusklene og tyngdepunktet til kvinnen dag for dag i ca. 9 måneder. Barnet utvikles i magen, og muskler, bindevev og bukhinnen tøyes ut for å gi plass til det lille mirakelet. I løpet av graviditeten vil kvinnens vekt øke i snitt 12-15 kg. Kroppens tyngdepunkt endres, og det blir mer og mer vanskelig å holde i mot dette med magens muskulatur. Jo mer magen vokser, jo mer påvirkes magemusklene og resten av kroppen. Dette er selvfølgelig helt naturlig. Siden dette er naturlig, hvorfor må jeg da ta hensyn og prøve å hjelpe til med rett trening under graviditeten?

Bindevevsbåndet, linea alba, kan skades

Under graviditeten vil de dype magemusklene (transversus abdominis) og de ytre magemusklene (rectus abdominis) tøyes ut i takt med at barnet vokser. De ytre magemusklene vil ved uttøyning dras til hver side av kroppen når magen vokser. Mellom dem vil det være et brett langsgående bånd langs magens midtpunkt. Dette båndet kalles for linea alba, og er et bindevevsbånd som kan dras i stykker og dele seg om magen vokser mye eller veldig kjapt. Det er denne seperasjonen og delingen av magemuskulatren som oppstår som kalles for rectus diastase og omtales som delte magemuskler.

naprapatene i optimal bevegelse kan undersøke din mammamage

Hva er diastase?

Diastase eller delte magemuskler, er seperasjonen og delingen som oppstår når magemuskulturen trekker seg til hver side for å gi plass til barnet i magen. Distasen er spalten man ofte kan se og kjenne tydelig på magen under og like etter graviditeten. Det er der du kan trykke ned og oppleve at det ikke er noe stopp. Eller der du merker at magen ”tyter” ut når du skal reise deg opp som en slags pyramide midt på magen. Denne separasjonen gjøres for å gi mer plass til det voksende barnet og påvirkes både av graviditetshormoner, barnets mekaniske stress og forflytting av magens organer under graviditeten. Dette er helt naturlig, og i de aller fleste tilfeller går denne seperasjonen tilbake i tiden etter fødselen. Dessverre gjør den ikke det for alle, og mange opplever store plager og utfordringer med mammakroppen på grunn av dette.

En diastase kan skape mye ubehag

Om bukhinnen og bindevevet ut-tøyes for mye under graviditeten, og at denne spalten (diastasen) blir værende og ikke leger seg selv i etterkant av fødselen kan det skape mye unødvendig ubehag for kvinnen. Ubehagene kan være der en liten periode, men mange kan oppleve at disse ubehagene aldri gir seg. En diastase kan gi problemer som dette under og etter graviditeten:

  • Nedsatt stabilitet/kontroll av korsrygg -og mageregionen
  • Vondt i ryggen
  • En utstående mage (muffinsmage)
  • Bekkenrelaterte plager
  • Mage/tarm problemer
  • Lekkasjer av urin og luft
  • Dårligere balanse
  • Vanskeligheter med å holde en god kroppsholdning

Risiko og forebygging av diastase

Risikoen for diastase øker med antall graviditeter, og den forverres om du ikke gjør noe med seperasjonen du allerede har fått. Det er vanlig med en seperasjon som er 2-3cm bred, og den kan spontanlege de første 6-8 ukene etter fødselen. Seperasjonen skal ikke være dyp. Er den dyp har flere lag av det støttende bindevevet gått i stykker, og du har fått en svakere bukhinne. Diastasen kan reduseres ved hjelp av rett trening. Vi anbefaler at du trener riktige øvelser både før- under og etter svangerskap for å forhindre diastasen, og for å unngå problematikken den kan medføre etter svangerskap.

Nei til Sit- Ups og planken. Sit-ups, planken og tøffe mageøvelser kan øke diastasen ytterligere når magen har begynt å vokse, og vil heller ikke føre magemusklene mer sammen etter fødsel. Så tenk deg gått om når du trener under svangerskap og etter fødselen. Tøff magetrening er ikke det beste for mammakroppen om du har diastase eller dårlig kontroll på dype magemuskler og bekkenbunnsmuskulaturen. Naprapatene i Optimal Bevegelse er alle sertifiserte mammamagetrenere og kan hjelpe deg med å sjekke om du har en diastase, delte magemuskler. Vi sjekker om du har kontroll og rett aktivering av magemuskulatur og bekkenbunnsmuskulaturen og hjelper deg å måle en eventuell diastase. Vi veileder deg med trygge øvelser til en mage med god kontroll og stabilitet. Det er aldri for sent å begynne å trene riktig! Så er det 10 år siden du har fått barn, men du opplever å fortsatt ha problemer med magemuskulaturen, delte magemuskulatur eller lekkasjer er dette også noe for deg.

Se også: